Decolonizing Spirituality: An Action To Be Integrated Into the Process of Decolonizing Education

Authors

  • Virginie Boelen Université du Québec à Montréal

DOI:

https://doi.org/10.25071/1916-4467.40761

Keywords:

Truth and Reconciliation Commission (TRC), holistic approach, spirituality, relationship to Mother Earth, Indigenous knowledge, decolonization

Abstract

Spirituality is an essential component of Indigenous identity. Thus, from the perspective of integrating Indigenous perspectives in education, it is expected that it be considered within the learning process, according to a holistic approach. However, this essential dimension of our humanity is often misunderstood and set aside, even taboo in Quebec and in many Western countries. This raises the following question: how can we engage in a process of truth and reconciliation towards Indigenous Peoples if Western education distances non-Indigenous people from a spiritual sense? Therefore, the first step would be to clarify such a concept, which was the case of a doctoral research whose aim was to develop a holistic educational proposal aimed at reconnecting the youth to Mother Earth. This article presents a characterization of the concept of spirituality and the contributions of its consideration in education. Based on two cases in Quebec that show the discomfort of taking spirituality into account in the integration of Indigenous perspectives in education, the analysis of the reasons leads to the observation that such a concept needs to be decolonized. We will conclude with avenues to remedy this pitfall in order to better respond to the Truth and Reconciliation Commission's (2015) Calls to Action. For, as the report of that Commission points out, "healing and reconciliation have a spiritual dimension" (TRC, 2015, p. 227).

References

Bachelard, D. (2005). Trajet de recherche socio-écologique : une marche lente vers la transdisciplinarité. Dans P. Paul et G. Pineau (dir.), Trandisciplinarité et formation (p. 47-65). L’Harmattan.

Barbier, R. (2009-2010). De la profondeur en éducation. Une écoute sensible. Essai. Institut supérieur des sagesses du monde (ISSM). https://www.calameo.com/books/000062722592a3a8ff9ea

Barrett, M. J. (2013). Enabling hybrid space: Epistemological diversity in socio-ecological problem-solving. Policy Sci, 46, 179–197. https://doi.org/10.1007/s11077-013-9178-x DOI: https://doi.org/10.1007/s11077-013-9178-x

Battiste, M. (2010). Nourishing the learning spirit. Education Canada, 50(1), 14-18. https://www.edcan.ca/wp-content/uploads/EdCan-2010-v50-n1-Battiste.pdf

Battiste, M. (2013). Decolonizing education: Nourishing the learning spirit. Purich Publishing.

Battiste, M. A. et Henderson, J. Y. (2000). Protecting Indigenous knowledge and heritage: A global challenge. Purich Publishing. DOI: https://doi.org/10.59962/9781895830439

Bergeron, R. (2002). Renaître à la spiritualité. Fides.

Bertrand, Y. et Valois, P. (1999). Fondements éducatifs pour une nouvelle société. Chronique sociale.

Blanchet, P. A. (2016). Les sorties en territoire: un programme qui fait l’unicité de l’école Kassinu Mamu de Mashteuiatsh (reportage). Revue de la persévérance et de la réussite scolaires chez les Premiers Peuples, 2, 22-27. https://www.cerp.gouv.qc.ca/fileadmin/Fichiers_clients/Documents_deposes_a_la_Commission/P-185.pdf

Boelen, V. (2023). La transdisciplinarité comme voie de décolonisation du savoir et de la pensée. Enjeux et sociétés. Approches transdisciplinaires, 10(1), 215-243. https://doi.org/10.7202/1098704ar DOI: https://doi.org/10.7202/1098704ar

Boelen, V. (2022). Éducation, nature et spiritualité : développement d’un modèle éducationnel holistique [thèse de doctorat, Université du Québec à Montréal, Canada]. Archipel. https://archipel.uqam.ca/15350/

Boelen, V. (2021). La spiritualité dans l’approche holistique à la Nature-territoire : un processus d’auto-écoformation. Éducation relative à l’environnement : Regards, Recherches, Réflexions, 16(2). https?//journals.openedition.org/ere/8344 DOI: https://doi.org/10.4000/ere.8344

Bolle De Bal, M. (2003). Reliance, déliance, liance : émergence de trois notions sociologiques. Sociétés, 80(2), 99-131. https://doi.org/10.3917/soc.080.0099 DOI: https://doi.org/10.3917/soc.080.0099

Bourg, D. (2018). Une nouvelle terre. Desclée de Brouwer.

Brant Castellano, M. (2000). Updating Aboriginal traditions of knowledge. Dans G. J. Sefa Dei, B. L. Hall et D. Goldin Rosenberg (dir.), Indigenous knowledge in global context: Multiple readings of our world (p. 21-36). University of Toronto Press.

Brédif, H. (2013). Surmonter la crise écologique par un projet spirituel d’ordre supérieur? À partir d’une lecture de Pierre Teilhard de Chardin et de Michel Serres. [VertigO] La revue électronique en sciences de l’environnement, 13(3). https://id.erudit.org/iderudit/1026860ar DOI: https://doi.org/10.4000/vertigo.14486

Cajete, G. (1994). Look to the mountain: An ecology of Indigenous education. Kivakí Press.

Cajete, G. (2000). Indigenous knowledge: The Pueblo metaphor of Indigenous education. Dans M. Battiste (dir.), Reclaiming Indigenous voice and vision (p. 192-208). University of British Columbia Press.

Cajete, G. (2018). Native science and sustaining Indigenous communities. Dans M. K. Nelson et D. Shilling (dir.), Traditional ecological Knowledge. Learning from indigenous practices for environmental sustainability (p. 15-26). Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108552998.003

Cajete, G. (2019). Transformation through art and vision. An Indigenous perspective. Dans J. P. Miller, K. Nigh, M. J. Binder, B. Novak et S. Crowell (dir.), International Handbook of Holistic Education (p. 139-147). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315112398-17

Campeau, D. (2015). Pédagogie autochtone : paradigme éducatif au service des apprentissages du programme de formation. Revue de la persévérance et de la réussite scolaires chez les Premiers Peuples, 1, 72-74.

Campeau, D. (2019). Pédagogie autochtone et pédagogie du lieu : démarche hybride pour l’intégration de dimensions culturelles autochtones dans l’enseignement au primaire au Québec [thèse de doctorat, Université de Sherbrooke, Canada]. Savoirs UdeS. https://savoirs.usherbrooke.ca/handle/11143/15042

Centre National de Ressources Textuelles et Lexicales. (2012). Lexicographie. http://www.cnrtl.fr/definition/

Choné, A. (2016). Écospiritualité. Dans A. Choné, I. Hajek et P. Hamman, (dir.), Guide des Humanités environnementales (p. 59-71). Presses Universitaires du Septentrion. DOI: https://doi.org/10.4000/books.septentrion.19300

Coates, J. (2013). Ecospiritual Approaches: A path to decolonizing social work. Dans M. Grey, J. Coates, M. Yellow Bird et T. Hetherington (dir.), Decolonizing social work (p. 63-86). Ashgate.

Commission de vérité et réconciliation du Canada [CVR]. (2015). Honorer la vérité, réconcilier pour l'avenir : sommaire du rapport final de la Commission de vérité et réconciliation du Canada. https://ehprnh2mwo3.exactdn.com/wp-content/uploads/2021/04/1-Honorer_la_verite_reconcilier_pour_lavenir-Sommaire.pdf

Cottereau, D. (2022, mars). Écoformation, transformation de soi et des rapports au monde. Les 4 saisons de l’écoformation, 2ème épisode. Webinaire du GREF (Groupe de recherche en écoformation). https://ecoformation.hypotheses.org/presentation-du-gref

Conseil canadien sur l’apprentissage (2009). État de l’apprentissage chez les Autochtones au Canada – Une approche holistique de l’évaluation de la réussite. http://www.bdaa.ca/biblio/recherche/cca/sal_fr/sal_fr.pdf

de Souza, M. (2003). Contemporary influences on the spirituality of young people: Implications for education. International Journal of Children's Spirituality, 8(3), 269-279. https://doi.org/10.1080/1364436032000146539 DOI: https://doi.org/10.1080/1364436032000146539

de Souza, M. (2019). Belonging, identity, and meaning making – the essence of spirituality. Implication for holistic education programs in plural societies. Dans J. P. Miller, K. Nigh, M. J. Binder, B. Novak et S. Crowell (dir.), International Handbook of Holistic Education (p. 304-312). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315112398-38

de Souza, M. et Halafoff, A. (dir.) (2017). Re-enchanting education and spiritual wellbeing. Fostering belonging and meaning-making for global citizens. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315105611

Donald, D. (2016). From what does ethical relationality flow? An Indian act in three artifacts. Counterpoints, The Ecological Heart of Teaching: Radical Tales of Refuge and Renewal for Classrooms and Communities (vol. 478, p. 10-16). Peter Lang.

Donald, D. (2021). We need a new story: Walking and the wâhkôhtowin imagination. Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies, 18(2), 53-63. https://doi.org/10.25071/1916-4467.40492 DOI: https://doi.org/10.25071/1916-4467.40492

Escobar, A. (2007). Worlds and knowledges otherwise. Cultural Studies, 21(2 3), 179 210. DOI: https://doi.org/10.1080/09502380601162506

Fabre, M. (1994). Penser la formation. Presses Universitaires de France.

Four Arrows, J.D.T. (2019). From a deeper place: Indigenous worlding as the next step in holistic education. Dans J. P. Miller, K. Nigh, M. J. Binder, B. Novak et S. Crowell (dir.), International Handbook of Holistic Education (p. 33-41). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315112398-5

Four Arrows, Jacobs, J. L. et Ryan, S. (2010). Anthropocentrism's antidote: Reclaiming our Indigenous orientation to non-human teachers. Critical Education, 1(3), 1-20.

Fraser, D. (2014). Taha Wairua: The spiritual in state education in Aotearoa New Zeland. Dans M. de Souza, A. Trousdale et J. Watson et (dir.), Global Perspectives on Spirituality and Education (p. 103-115). Routledge.

Galvani, P. (2018). La dimension spirituelle de l’auto-éco-formation face à la crise écologique. Présences, 11, 53-70.

Gutiérrez Bastida, J. M. (2022). Competencia ecosocial: Crisis global, transición ecosocial y educación. Bubok Publishing.

Hay, D. et Nye, R. (1998/2006). The spirit of the child. Jessica Kingsley.

Hétu J.-L. (2001). L’humain en devenir. Une approche profane de la spiritualité. Fides.

Honoré, B. (2013). Que pouvons-nous entendre par esprit ou spirituel dans le champ de la formation? Revue internationale en Sciences de l’éducation et de la formation, Pratiques spirituelles, autoformation et interculturalité, 64-65, 201-214. https://centrere.uqam.ca/wp-content/uploads/2014/05/prat_spir.pdf

Jacobs, D. T. (2002). Spirituality in education: A matter of significance for American Indian cultures. Paths of Learning: Options for Families & Communities, 12, 16-18. https://eric.ed.gov/?id=EJ645938

Jobin, G. (2013). Des religions à la spiritualité. Une appropriation biomédicale du religieux dans l’hôpital. Lumen vitæ.

Kahn P. H. Jr. (2002). Children’s affiliations with nature: Structure, development, and the problem of environmental generational amnesia. Dans P. H. Kahn, Jr. et S. R. Kellert (dir.), Children and nature: Psychological, sociocultural, and evolutionary investigations (p. 93-116). MIT Press.

Kovach, M. (2021). Indigenous methodologies: Characteristics, conversations, and contexts, (2e éd.). University of Toronto Press.

Kovach, M. (2019). Conversational method in Indigenous research. First Peoples Child & Family Review, 14(1), 123-136. https://doi.org/10.7202/1071291ar DOI: https://doi.org/10.7202/1071291ar

LaFever, M. (2016). Switching from Bloom to the medicine wheel: Creating learning outcomes that support Indigenous ways of knowing in post-secondary education. Intercultural Education 27(5), 409-424. https://doi.org/10.1080/14675986.2016.1240496 DOI: https://doi.org/10.1080/14675986.2016.1240496

Lainey, J.-C. (2015). L’enseignement des savoir-faire traditionnels et la persévérance scolaire chez les jeunes décrocheurs wendats. Revue de la persévérance et de la réussite scolaires chez les Premiers Peuples, 1, 94-95. https://eduq.info/xmlui/bitstream/handle/11515/35815/revue-perseverance-reussite-scolaires-premiers-peuples-1-2015.pdf

Le Roy, E. (1962). Dogme et critique. Dans P. Foulquié et R. Saint-Jean (dir.), Dictionnaire de la langue philosophique (p. 9-10). Presse Universitaire de France.

Little Bear, L. (2012). Traditional knowledge and humanities: A perspective by a Blackfoot traditional knowledge and humanities. Journal of Chinese Philosophy, 39(4), 518-527. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1540-6253.2012.01742.x DOI: https://doi.org/10.1163/15406253-03904006

Little Bear, L. (2022). Then the homo sapiens arrived on the scene: The whys of the constructed environment in the anthropocene. The International Journal of Architectonic, Spatial, and Environmental Design, 16(1), 5-9. https://doi.org/10.18848/2325-1662/CGP/v16i01/5-9 DOI: https://doi.org/10.18848/2325-1662/CGP/v16i01/5-9

Louv, R. (2012). The nature principle. Reconnecting with life in a virtual age. Algonquin books of Chapel Hill.

Madden, B. (2019). A de/colonizing theory of truth and reconciliation education. Curriculum Inquiry, 49(3), 284-312. https://doi.org/10.1080/03626784.2019.1624478 DOI: https://doi.org/10.1080/03626784.2019.1624478

McMaster, G (2022, 2 juin). Education professor working with teachers to create new relationships with Indigenous knowledge. Cree educator and researcher Dwayne Donald is one of the U of A’s nine newest Canada Research Chairs. Université d’Alberta. https://www.ualberta.ca/folio/2022/06/education-professor-working-with-teachers-to-create-new-relationships-with-indigenous-knowledge.html

Ministère de l’Éducation du Québec [MEQ]. (2004). Le développement spirituel en éducation : actes du colloque tenu à Québec des 11 et 12 novembre 2003. Gouvernement du Québec. http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/ministere/organismes/CAR_DevSpirituelEduc_ActesColloque.pdf

Ministère de l’Éducation du Québec [MEQ]. (2023). Programme Culture et citoyenneté québécoise. Gouvernement du Québec. http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/ education/jeunes/pfeq/CCQ-Programme-Primaire.pdf

Morin, E. (2014). Enseigner à vivre : manifeste pour changer l’éducation. Actes Sud, Play Bac.

Næss, A. (2008). Écologie, communauté et style de vie. Éditions MF.

Næss, A. (2017). Une écosophie pour la vie : introduction à l’écologie profonde. Seuil.

Nicolescu, B. (2011). De l’interdisciplinarité à la transdisciplinarité : fondation méthodologique du dialogue entre les sciences humaines et les sciences exactes. Nouvelles perspectives en sciences sociales, 7(1), 89–103. https ://doi.org/10.7202/1007083ar DOI: https://doi.org/10.7202/1007083ar

Nicolescu, B. (2014). From modernity to cosmodernity: Science, culture and spirituality. State University of New York Press.

O'Bomsawin, N. (2002). L’héritage sacré des Autochtones du Québec. Cap-aux-Diamants, La revue d’histoire du Québec, Numéro hors-série, 67-69. https://id.erudit.org/iderudit/8086ac

Pineau, G. (2006). Autoformation, expérience et spiritualité. Dans H. Bézille et B. Courtois (dir.), Penser la relation expérience-formation (p. 209-225). Chronique sociale.

Pineau, G. et Galvani, P. (2017). Exploration de l’écoformation humaine avec les quatre éléments : air, eau, terre, feu. Dans L. Sauvé, I. Orellana, C. Villemagne et B. Bader (dir.), Éducation Environnement Écocitoyenneté. Repères contemporains (p. 29- 46). Les Presses Universitaires du Québec.

Rossiter, G. (2014). A perspective on spiritual education in Australian schools: The emergence of nonreligious personal development approaches. Dans J. Watson, M. de Souza et A. Trousdale (dir.), Global Perspectives on Spirituality and Education (p. 140- 152). Routledge Research in Education.

Roussin, C. (2001). Le phénomène de la rencontre en psychothérapie : une étude phénoménologique [Thèse de doctorat, Université Laval, Québec, Canada].

Sauvé, L. (2019). De l’interdisciplinarité à la transversalité : pour un projet politico pédagogique, résolument écologique. Dans F. Darbellay, Z. Moody et M. Louviot (dir.), L’interdisciplinarité dans l’éducation et la formation, (p. 69-88). Éditions Alphil Presses Universitaires Suisses.

Sisk, D. A. (2016). Spiritual intelligence: Developing higher consciousness revisited. Gifted Education International, 32(2), 194-208. https://doi.org/10.1177/0261429415602567 DOI: https://doi.org/10.1177/0261429415602567

Stonechild, S. et Brant Castellano, M. (2014, 9 juin). What needs to change? Leaders in Aboriginal education share their insights. EduCanNetwork. https://www.edcan.ca/articles/what-needs-to-change/

Truth and Reconciliation Commission of Canada [TRC]. (2015). Honouring the truth, reconciling for the future: Summary of the final report of the truth and reconciliation commission of Canada. https://ehprnh2mwo3.exactdn.com/wp-content/uploads/2021/01/Executive_Summary_English_Web.pdf

Vogels, P. W. (2007). Ecological identity [thèse de doctorat, Université d’Alberta, Edmonton, Canada]. ERA. https://doi.org/10.7939/r3-fp8w-4542

Wilson, S. (2008). Research is ceremony: Indigenous research methods. Fernwood Publishing.

Wilson, S. (2013). Using indigenist research to shape our future. Dans M. Gray, J. Coates, M. Yellow Bird et T. Hetherington (dir.), Decolonizing social work (p. 311-322). Ashgate.

Zohar, D. et Marshall, I. (2000). SQ: Spiritual intelligence: The ultimate intelligence. Bloomsbury Publishing.

Published

30-10-2023

How to Cite

Boelen, V. (2023). Decolonizing Spirituality: An Action To Be Integrated Into the Process of Decolonizing Education. Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies, 20(1), 107–125. https://doi.org/10.25071/1916-4467.40761